Jednym z wątków poruszanych na stronach Portalu e-Grajewo.pl jest planowana budowa wiaduktu drogowego nad torami kolejowymi. Inwestycja miałaby powstać w ciągu ul. Piłsudskiego w Grajewie (DK61) i związana jest z rozbudową trasy kolejowej Rail Baltica. Temat wywołał duże poruszenie wśród mieszkańców, została skierowana petycja do wielu urzędów. Trzeba powiedzieć, że nie zapadły w tym temacie jeszcze żadne wiążące decyzje. O szczegółach rozmawiamy z Dariuszem Latarowskim, Burmistrzem Miasta Grajewo.
- Wstępna koncepcja opierała się na założeniu, że w drodze krajowej 61 - od Placu Niepodległości do ul. Rolnej - zostałby wybudowany wiadukt, estakada, pod którą odbywałby się ruch kolejowy. Nie jest to dobre rozwiązanie, gdyż w tym założeniu, wiadukt przy takiej odległości wjazdu i zjazdu nie uzyskiwałby pewnych norm technicznych, koniecznych dla takich rozwiązań w ciągu dróg krajowych - mówi nam Dariusz Latarowski.
26 sierpnia br. z inicjatywy Kazimierza Gwiazdowskiego, Posła na Sejm RP odbyło się spotkanie dotyczące budowy trasy kolejowej Rail Baltica. W spotkaniu wzięli udział m.in.: Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury, Ireneusz Merchel, Prezes Zarządu PKP PLK, przedstawiciele GDDKiA oddział w Białymstoku oraz tutejsi samorządowcy. Strony szukają najkorzystniejszego rozwiązania; to w formie wiaduktu mocno ingeruje w tkankę otaczającą drogę krajową, co wiązałoby się z rozbiórką kilku budynków. (foto)
- Rozmawiamy też o możliwości budowy wiaduktu kolejowego i ewentualnie obniżeniu drogi krajowej na zasadzie tunelu, czy półtunelu. Pochylamy się nad różnymi wariantami, ostateczne decyzje jeszcze nie zapadły a wszystko przed projektantami, inżynierami - dodaje Burmistrz.
Na wspomnianym spotkaniu ustalono również, że do 20 września br. zostanie przedstawiona Ministrowi Infrastruktury koncepcja współpracy między GDDKiA i PKP PLK w sprawie wypracowania rozwiązań wiaduktowych. W całym przedsięwzięciu najważniejszą rzeczą jest to, że przy szybkiej trasie Rail Baltica wymagana jest bezkolizyjność przejazdów.
- Jako przedstawiciel władz miasta stawiam sprawę jasno - w Grajewie muszą być wybudowane dwa przejazdy bezkolizyjne. Jeden dedykowany strefie przemysłowej (ul. Przytorowa), drugi w okolicach centrum miasta, niekoniecznie musi to być w ciągu drogi krajowej, absolutnie nie jest to kwestia upierania się przy tym rozwiązaniu - zaznacza nasz rozmówca.
Rozbudowa trasy kolejowej Rail Baltica spowoduje duże utrudnienia w mieście. Skrzyżowanie dróg krajowych (61 i 65) w sąsiedztwie przejazdu kolejowego wiąże się z wieloma kłopotami komunikacyjnymi w tym obszarze. Częstotliwość kursu pociągów spowoduje zamknięcie jednej części miasta dla drugiej. Wypracowane dzisiaj rozwiązania posłużą wiele lat.
- Nie chciałbym, aby atmosfera opierała się na tym, że komuś jest lepiej, komuś gorzej. Nam wszystkim ma być dobrze. Chodzi tutaj o przyszłość miasta - konkluduje Burmistrz.
e-Grajewo.pl
zobacz:
- Petycja do władz Miasta Grajewo